Czy warto wymieniać filtr paliwa?

W dzisiejszych czasach posiadanie samochodu jest niezbędne. Wszystko robimy szybko i zazwyczaj bardzo się spieszymy. Trudno by było zrobić wszystko co musimy w ciągu dnia bez posiadania samochodu. Jest po prostu o wiele szybciej niż na nogach czy rowerem. Warto wiedzieć jednak, że o samochód trzeba odpowiednio dbać. Wiele osób oszczędza na wymianach, naprawach czy wymianach eksploatacyjnych, a jest to po prostu nie opłacalne. Jeśli jest to część, której nie wymienia się cyklicznie można pozwolić sobie na to, aby po prostu do końca się zużyła, jednak jeśli jest to cześć eksploatacyjna warto z jak największą dokładnością zawsze pilnować interwałów wymiany tych części. Nie inaczej jest z filtrem paliwa.

Wiele osób bagatelizuje jego regularną wymianę. Filtr paliwa FENDT 309 Ci w dużej mierze dba o sprawność układu wtryskowego w naszym samochodzie, dlatego tak ważna jest jego wymiana. Dotyczy to szczególnie nowoczesnych silników. Najbardziej wrażliwe są silniki wysokoprężne z listwą wtryskową Common Rail oraz silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W tych przypadkach odłożenie wymiany filtra może wiązać się z późniejszym dużym wydatkiem na naprawę silnika lub zapowietrzeniem układu paliwowego. Zazwyczaj jest tak, że jak ktoś przeczyta tego typu informacje to zaczyna zastanawiać się nad tym co ile wymieniać ten filtr. Chyba nie da się odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie, gdyż tak naprawdę wszystko zależy od zaleceń danego producenta. Wszystkie cenne wskazówki możemy znaleźć w instrukcji pojazdu. Najczęściej producenci zalecają wymieniać filtr co 30 tysięcy kilometrów lub nawet co 120 tysięcy kilometrów jednak ta wartość dotyczy tylko niektórych aut japońskich. W przypadku, gdy nasz roczny przebieg nie przekracza 10 tysięcy kilometrów zawsze zaleca się jego wymianę co roku. Jeśli mówimy o silnika diesla trzeba wiedzieć o tym, aby filtr paliwa wymieniać zawsze co roku niezależnie od przebiegu przed każdą zimą, gdyż to właśnie wtedy odkłada się w nim najwięcej wody. Jeśli tego nie dopilnujemy podczas kolejnej zimy może czekać nas bardzo kosztowna wizyta u mechanika. Ważną informacją jest to, że na samej wymianie filtra można zaoszczędzić, gdyż w wielu przypadkach można dokonać jej samemu. Pod jednym warunkiem – filtr musi znajdować się w łatwo dostępnym miejscu. W nowoczesnych samochodach znajduje się raczej pod maską i wygląda jak metalowa puszka z przewodami paliwowymi. W przypadku starszych może być on zlokalizowany pod samochodem w okolicach zbiornika paliwa. W zależności od modelu samochodu wymienia się go w całości lub tylko jego wkład. Sam proces wymiany jest bardzo prosty. Wystarczy tylko odłączyć przewody paliwowe od filtra zaciskając opaski na ich końcach, a następnie wyjąć stary filtr. Potem pozostaje założyć nowy oraz podłączyć wszystkie przewody pamiętając tylko o kierunku przepływu. Po założeniu trzeba kilkukrotnie uruchomić stacyjkę, aby układ napełnił się paliwem pod odpowiednim ciśnieniem.